Met mindfulness en een nuchtere aanpak de bevalling in:

Zwangerschapscursus

In de 8 lessen wordt theorie afgewisseld met adem- en ontspanningsoefeningen en yoga . Elke les wordt afgesloten met een prettige eindontspanning. Dit zorgt voor een positieve mindset, ontspanning en goede, realistische voorbereiding.

De meerwaarde van deze training ten opzicht van de online training zit in de persoonlijke begeleiding en interactie binnen de groep. Tijdens de training deel ik mijn jarenlange ervaring in de verloskunde op zowel fysiek als mentaal gebied. Er is tijd en ruimte om ervaringen met elkaar te delen, waardoor je ook weer van elkaar kunt leren. Daarnaast ontmoet je in deze cursus vrouwen die in dezelfde levensfase zitten, dit geeft verbinding. De laatste twee lessen zijn samen met je partner waarin hij/zij leert ipv toeschouwer, jouw coach te worden tijdens de bevalling.

Veel verdiepende inzichten, interactie en begeleiding.

Door de mindfulness oefeningen die we samen doen leer je met meer vertrouwen, geduld en een open blik de bevalling in te gaan en anders met pijn en mogelijke angst om te gaan. Met de vele oefeningen, de herhaling en de tijd die we nemen in de 8 weken ontwikkel veel vaardigheden die je kan inzetten tijdens de bevalling, maar ook zeker daarna. Dit geeft je houvast en ‘controle’, hoe de bevalling uiteindelijk ook gaat verlopen.

Mijn trainingen zijn gebaseerd op het MBCP programma (Mindfulness Based Childbirth and Parenting) ontwikkeld door Nancy Bardacke.

Data per locatie

Wat leer je allemaal in deze zwangerschapscursus?

  • Hoe kun je de bevalling stimuleren?

  • Alle fases van de bevalling van begin tot eind

  • Verschillende ademhalings- en ontspanningstechnieken

  • Omgaan met baringspijn

  • Wat als het anders gaat dan verwacht?

  • De verschillende vormen van pijnstilling

  • Oefeningen voor je partner hoe je te coachen tijdens de bevalling

  • Vertrouwen te hebben in jezelf

Preview van het lesprogramma:

Les 1: Bevallen doe je ook met je hoofd

Les 1: Bevallen doe je ook met je hoofd

Bevallen is niet alleen een fysiek maar ook zeker een mentaal proces. In deze les krijg krijg je meer inzicht hoe je gedachten, gevoelens, eventueel vorige ervaringen of verhalen die je hebt gehoord, invloed kunnen hebben op het verloop van de bevalling. Deze ervaringen kunnen ons in de weg staan maar wat belangrijker is, hoe onze gedachten de bevalling kunnen stimuleren.

Verder krijg je uitleg over de baarmoeder, vruchtwater, placenta en navelstreng

Les 2: Rust door loslaten

Les 2: Rust door loslaten

Het is vaak niet de situatie die ons stress bezorgt maar 90% door hoe wij er op reageren. Hoe kun je met meer afstand of op een andere manier omgaan met bv weeën en andere (fysieke) uitdagingen? Dit zorgt voor flexibiliteit, rust en kalmte, wat een positief effect heeft op de bevalling.

Je krijgt achtergrondinformatie over weeën, waardoor je meer inzicht, controle en vertrouwen krijgt hoe je hiermee het best mee kan werken.

Les 3: Positief bevallen

Les 3: Positief bevallen

Spanning en stress remmen de bevalling, terwijl een ontspannen lijf, een positieve mindset en vertrouwen de bevalling stimuleren. Hoe werkt dit en wat kan jezelf doen om het kalmte systeem de hoofdrol te laten spelen tijdens de bevalling zodat deze sneller kan verlopen en de pijn draaglijker wordt?

We behandelen ook de eerste twee fases van de bevalling, de voorbereidingsfase en de actieve ontsluitingsfase.

Les 4: Omgaan met baringspijn

Les 4: Omgaan met baringspijn

Wat is het verschil tussen  baringspijn en alle andere pijn die we kennen? Hoe kun je nu het beste omgaan met baringspijn, wat werkt en wat werkt niet.

Je krijgt informatie over de overgangsfase van ontsluitingsweeën naar persweeën. Wat is er bijzonder aan deze fase en wat helpt jou?

Les 5: Minder streven, meer vriendelijkheid

Les 5: Minder streven, meer vriendelijkheid

Door wat milder en minder streng voor jezelf te zijn tijdens de zwangerschap, de bevalling en daarna, zorg je ervoor dat alles een stuk makkelijker en plezieriger wordt. Ook helpt het je om grenzen aan te geven of voor jezelf op te komen.

In deze les gaan we in op de persfase en nageboortefase.

Les 6: De bevalling en de periode erna

Les 6: De bevalling en de periode erna

Welke factoren spelen allemaal een rol op het verloop van de bevalling en wat is allemaal afhankelijk van elkaar en waar heb je eigenlijk allemaal wel en of geen controle over?

We hebben in de vorige lessen alle fases van de bevalling doorgenomen wat voor houvast zorgt en je kennis heeft vergroot. In deze les bespreken we de periode na de bevalling. Je leert verschillende patronen van de baby kennen die er voor zorgen dat je rustiger een weg vindt in deze nieuwe fase van je leven.

Les 7: Partneravond - Partner als coach

Les 7: Partneravond - Partner als coach

In deze les krijgen jullie samen met je partner een korte samenvatting van de afgelopen lessen en gaan we de oefeningen van de afgelopen weken in praktijk brengen. Daarnaast leer je als partner hoe je de rust en kalmte bewaakt en je je vrouw door de bevalling heen kunt coachen. Hiermee kun jij de bevalling bespoedigen en er voor kan zorgen dat de pijn voor je partner een stuk draaglijker wordt.

Les 8: Partneravond - Als het anders gaat dan gehoopt

Les 8: Partneravond - Als het anders gaat dan gehoopt

Uitleg over de meest voorkomende hulp tijdens de bevalling en wat helpt in deze situaties. Dit zorgt voor minder stress. Ook bespreken we verschillende vormen van pijnstilling, de voor- en nadelen en mogelijk invloed hiervan op het verloop van de bevalling. Ook gaan we weer praktisch oefenen, zodat jullie veel tools ontwikkelen die je allemaal kunt gaan inzetten tijdens de bevalling.

Je kunt mij ook altijd even appen of mailen voor het maken van een telefonische afspraak als je nog vragen hebt of wat meer informatie wilt ontvangen. Dan neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op.

info@margotbevalt.nl / 06-52303401

AGB-Code: 08004563
BIG-nummer: 89039693403

Aanmelden voor de zwangerschapscursus

Voorkeur voor locatie: